Oplichting via het internet, het kan tegenwoordig iedereen met een e-mailadres overkomen. Helaas worden de cybercriminelen hier steeds beter in. Een e-mail van de bank met het verzoek uw inloggegeven te controleren. ‘Klik hier’ staat duidelijk aangegeven. Het is heel verleidelijk om meteen op de link te klikken, dit gaat soms automatisch tijdens het bijwerken van talloze e-mails. Gelukkig gaat er negen van de tien keer toch een belletje rinkelen, uw onderbuikgevoel zegt dat er iets niet helemaal in de haak is met deze e-mail. En dat klopt! Wees daarom altijd alert voordat u uw gegevens weggeeft. Wij geven u een viertal tips voor het herkennen van phishing e-mails.
Banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals rekeningnummers en wachtwoorden. Juist vanwege de onveiligheid. Wanneer u dit verzoek ontvangt, laat dit dan de eerste alarmbel zijn. Let ook op de afzender, leest u hier een onbekende naam of is het een vreemd e-mailadres? Dan is de kans groot dat het een phishing email betreft.
Cybercriminelen spelen graag in op uw angst om uw account kwijt te raken of een andere dringende reden om zo snel mogelijk te reageren. Dit in de hoop dat u op de link klikt en al uw waardevolle gegevens achterlaat. Ook bestaat de kans dat deze link ransomware bevat, een virus dat uw systemen blokkeert. Klik daarom in uw haast niet op de link, maar bekijk eerst de rest van de e-mail.
In de meeste gevallen – let op: niet altijd! – is de aanheft van de e-mail onpersoonlijk. Bijvoorbeeld: ‘Beste klant’. Dit gaat dus niet altijd op, zoals we al schreven worden de cybercriminelen helaas steeds beter en komen ook gepersonaliseerde phishing e-mails voor. Een tweede aandachtspunt zijn spelfouten. U mag er vanuit gaan dat instanties als banken en bijvoorbeeld zorgverzekeraars dergelijke fouten niet maken in hun communicatie.
Staat er een link in de e-mail? Ga er dan eens met uw muis op staan. Let op: niet klikken! Links onderaan in het beeld ziet u de volledige URL verschijnen. Is deze domeinnaam anders dan u normaal gebruikt of is het een verkorte URL? Waarschijnlijk gaat het hier dan om een phishing e-mail. Tot slot is de opmaak van de e-mail ook een goede indicatie. Kijk hier kritisch naar. Worden verschillende lettertypes gebruikt, zijn afbeeldingen onscherp of vreemd gepositioneerd en is de tekst niet netjes uitgelijnd? Controleer dan de e-mail aan de hand van bovenstaande tips.
Heeft u een verdachte e-mail ontvangen en heeft u twijfels? Neem dan contact op met de onderneming en vraag of zij u daadwerkelijk deze e-mail hebben toegestuurd. Zo niet? Meld dan de klacht bij deze onderneming of geeft het door via de website spamklacht.nl. Zij behandelen geen individuele klachten, maar de melding draagt wel bij om onderzoek te doen naar dergelijke berichten.
Meer weten of phishing en de gevaren van cybercrime in 2017? Lees dan onze blog. Heeft u behoefte aan meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op.